mail telefon tilmelding
Gå til indhold

Evidas årsrapport, der både indeholder EGS-rapporteringen og årsregnskabet for 2023, er blevet offentliggjort. Evida kommer ud med et resultat efter skat på 71,2 millioner kr.

Hele Danmarks energisystem er i gang med en stor udvikling med omstilling til vedvarende energi, så Danmark i 2050 kan være uafhængig af fossile energiformer. Evida er en del af den udvikling. For selvom 2023 bød på lavere og mere stabile gaspriser end året forinden samt et gasforbrug meget lig 2022, vil der i de kommende år fortsat ske mange forandringer, der påvirker Evida, vores kunder og samfundet.

Evidas kerneopgave er at drive et sikkert og effektivt gassystem, samtidigt med at vi er en del af den grønne omstilling. Derfor er vi stolte over, at vi igen i 2023 leverede en oppetid på 99,99 %, der vidner om en høj forsyningssikkerhed for vores kunder. Samtidigt har vi tilkoblet endnu et biogasanlæg, der har bidraget til, at andelen af biogas endnu engang har slået rekord,” siger Evidas CEO Kim Søgård Bering Kristensen.

Andelen af biogas i distributionsnettet udgjorde 38,7 % i 2023 mod 32,6 % i 2022. Antallet af biogasanlæg, der er tilkoblet distributionsnettet, er nu oppe på 57.

Selvom 2023 var et mere almindeligt år sammenlignet med 2022 for energivirksomheder, så skete der dog en række ændringer for Evidas kunder. Blandt andet er de privatkunder gået fra årlige til kvartalsvise aflæsninger for at sikre en bedre sammenhæng mellem kundernes regning og deres faktiske forbrug, hvilket blev relevant i kølvandet på de svingende gaspriser i 2022.

Som en del af den grønne omstilling er den politiske ambition, at der fra 2035 ikke bruges gas til opvarmning i danske hjem. Evida bidrager blandt andet hertil ved at håndtere opsigelser og afkoblinger af kunder. Som forventet fortsatte stigningen af opsigelser fra privatkunder, hvor Evida i løbet af 2023 modtog mere end 35.000 opsigelser, hvilket er 7.000 flere end året før.

Evidas årsregnskab

Evida ender på et resultat for 2023 på 71,2 millioner kr. efter skat. Resultatet anses som tilfredsstillende.

Evida har i 2023 brugt 877 millioner kroner på investeringer heriblandt tilslutninger af biogasanlæg samt tilknyttede anlæg, kompressorer og forstærkningsledninger, der styrker gasnettet og dets kapacitet samt gasledningen til Lolland-Falster.

Vi investerer i den grønne omstilling og udbygger gasnettet, så det følger med tiden. Det gør vi blandt andet for at kunne håndtere den stigende mængde biogas, der tilføres gassystemet. Biogas-produktionen i et område overstiger ofte det lokale forbrug, og derfor distribuerer Evida biogassen til andre dele af landet, hvor den kan komme til gavn”, siger Kim Søgård Bering Kristensen.

Investeringsniveauet i den grønne omstilling forventes at fortsætte i 2024.

Årsrapport og regnskab blev godkendt på Evidas ordinære generalforsamling tirsdag den 30. april.

Evidas bestyrelse består af:

• Morten Helveg Petersen, formand

• Peder Lundquist, næstformand

• Louise Celia Korpela, bestyrelsesmedlem

• Henning Overgaard, bestyrelsesmedlem

• Mads Ulrik Pedersen, bestyrelsesmedlem

• Christian Kern Kernel, medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem

• Mikael Andersen Juhl, medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem

Evidas årsrapport 2023

BLA01432 2 (1)

Har du et spørgsmål til os?

Ved lugt af gas eller andet nødstilfælde

Ring til os på 62 25 91 14.

Lugter du gas? rediger postnr.
service

Indtast et andet postnummer

Det indtastede postnummer er ikke i et gasforsyningsområde. Indtast postnr. for den adresse, du er interesseret i, eller ring til os på tlf. 7789 9000.

Aflæs gasmåler