Aflæsning af gasmåleren
Dit gasforbrug bliver gjort op 4 gange om året
Fire gange om året skal du aflæse gasmåleren.
Du skal aflæse i marts, juni, september og december.
Vi sender dig en besked, når det er ved at være tid til aflæsningen.
Hvad betyder det for dig?
Din aflæsning bliver brugt til at opgøre dit gasforbrug for det seneste kvartal. Det betyder, at du får fire kvartalsopgørelser fra Evida for distribution og afgifter.
Din aflæsning bliver desuden brugt til at justere dit forventede forbrug.
Evida giver automatisk besked til din gasleverandør om dit faktiske og dit forventede forbrug hvert kvartal. Det er op til din gasleverandør, hvordan de vil afregne dig for selve gassen.
Spørgsmål og svar om aflæsning
Hvordan aflæser jeg min gasmåler?
Når du aflæser gasmåleren, skal du læse tallene fra venstre mod højre.
Decimalerne – tallene i det røde felt – skal ikke aflæses. Det skal eventuelle nuller forreste heller ikke.
Se videoguiden om, hvordan du aflæser din gasmåler
Hvor skal jeg indtaste min aflæsning?
Har du fået besked om aflæsning på mail eller SMS, kan du indtaste aflæsningen ved at følge linket i beskeden, som du har modtaget.
Det er også muligt at indtaste din aflæsning ved at logge ind på Mit Evida eller ved at ringe til vores servicetelefon på tlf. 70221177.
Husk at have kundenummer og aflæsningskortnummer klar, hvis du ringer til vores servicetelefon.
Får jeg besked, når det er tid til at aflæse?
Ja, vi vil informere dig via SMS, e-mail, e-Boks eller et fysisk aflæsningskort, når det er tid til aflæsning.
Du skal aflæse din gasmåler den 31. marts, 30. juni, 30. september og 31. december.
Hvad sker der, hvis jeg ikke aflæser gasmåleren eller aflæser gasmåleren for sent?
Så skønner vi dit gasforbrug for kvartalet. Det gør vi ud fra dit forventede forbrug og den andel af forbruget, som normalt ligger i den periode.
Vær opmærksom på, at vi kan sende en tekniker ud for din regning for at lave en kontrolaflæsning af din gasmåler, hvis vi må skønne dit forbrug flere gange i træk.
Mit Aflæsningskortnummer virker ikke
Du skal bruge det aflæsningskortnummer, som du har modtaget med dit aflæsningskort.
Ved hver aflæsning får du et nyt aflæsningskortnummer. Du kan derfor ikke bruge et aflæsningskortnummer fra en tidligere aflæsningsperiode.
Hvis tidsfristen for at indberette aflæsningen er ovre, er det ikke længere muligt at indberette en aflæsning, og man kan blive mødt af en besked om, at aflæsningskortnummeret ikke virker. Er tidsfristen ovre, vil vi skønne din aflæsning.
Mangler du dit aflæsningskort?
Hvis du mod forventning ikke har modtaget et aflæsningskort, kan du kontakte vores Kundeservice her:
Jeg mangler mit aflæsningskortnummer
Dit aflæsningskortnummer kan du finde i den mail, SMS eller brev, som du har modtaget om aflæsning.
Har du fået besked om aflæsning på mail eller SMS, kan du indtaste din aflæsning ved at følge linket i beskeden, som du har modtaget.
Det er også muligt at indtaste din aflæsning ved at logge ind på Mit Evida
Ved hver aflæsning får du et nyt aflæsningskortnummer. Du kan derfor ikke bruge et aflæsningskortnummer fra en tidligere aflæsningsperiode.
Har du brug for hjælp til at indberette din aflæsning kan du kontakte vores kundeservice her.
Jeg får besked om at mit forbrug afviger – hvad betyder det?
Hvis du får besked om at dit forbrug afviger, kan det betyde, at du har haft et mindre eller større forbrug, end vi havde forventet. Hvis din aflæsning er korrekt, behøver du ikke at gøre yderligere.
Du kan på din regning på side 3, se dit forventet forbrug for kvartalet.
Hvorfor skal jeg vedhæfte et billede ved aflæsning?
Som gasdistributør har vi et ansvar for, at de oplysninger vi får ind, er korrekte.
Vi oplever, at nogle gasmålere er gået i stå, at der kan være sket en tastefejl, eller at man har aflæst en forkert måler. Billede bruges derfor til at sikre at aflæsningen er korrekt.
Det er ikke obligatorisk at vedhæfte et billede.
Kan jeg modtage besked om aflæsning på SMS eller mail?
Ja, det kan du godt. Du kan kontakte vores Kundeservice for at få registreret dette.
Jeg har ikke modtaget besked om aflæsning på alle mine adresser
Vi sender løbende beskeder ud om aflæsning.
Vi sender besked ud om aflæsning via SMS, mail, e-Boks eller fysisk brev.
Det er derfor ikke sikkert at alle dine adresser modtager besked om aflæsning på samme tid/måde.
Hvis du ønsker at modtage besked om aflæsning på samme måde for alle dine adresser kan du kontakte vores Kundeservice.
Kontakt os
Jeg har modtaget besked om aflæsning for en adresse, som jeg ikke bor på
Hvis du har modtaget besked om aflæsning for en adresse, som du ikke længere bor på, kan det skyldes, at vi ikke har modtaget besked om din flytning fra din gasleverandør.
For at melde flytning skal du tage kontakt til din gasleverandør. Evida modtager efterfølgende automatisk besked om din flytning.
Hvis du mod forventning har modtaget besked om aflæsning for en adresse, som du ikke kender til, kan du kontakte vores Kundeservice.
Hvis du er i tvivl om din registrering er korrekt
Læs her, hvad du kan gøre.
Hvis du har indberettet din aflæsning, men ikke har fået en kvittering
Det kan skyldes, at den e-mailadresse, du lige har oplyst, ikke er identisk med den, vi i forvejen har registreret. Du kan selv tilføje og ændre e-mailadressen på Mit Evida. Din kvittering kan også være blevet fanget af dit spamfilter.
Er du i tvivl om aflæsningen blev registreret korrekt eller har du indberettet en forkert målerstand?
Du kan selv tjekke din indberetning på Mit Evida - under fanebladet Forbrug og Aflæsning. Hvis den er forkert, skal du kontakte os, så vi kan rette din indberetning. Du har ikke selv mulighed for at ændre aflæsningen.
Hvis glasset i målerskabet er beskidt
Glasset skal udskiftes, hvis du ikke kan aflæse tallene.
Glasset i dit målerskab skal skiftes, hvis det er så beskidt, at du ikke har mulighed for at foretage din aflæsning.
Kontakt os hurtigst muligt, så vi kan få det på plads.
Hvis måleren er gået i stå
Kontakt os hurtigst muligt.
Hvis din måler står på det samme som sidst, du aflæste, eller hvis dit forbrug er meget lavt, og du har mistanke om, at din måler er gået i stå, kontakt os hurtigst muligt.
Til top
Dit postnummer
Her kan du ændre det postnummer, du har indtastet. Vi bruger postnummeret til at vise dig den information, som er relevant for det område, postnummeret ligger i.
Indtast postnummer
Indtast postnummeret for den adresse, dit besøg drejer sig om.
Vi bruger postnummeret til at vise dig den information, som er relevant for det område, adressen ligger i.
Det indtastede postnummer er ikke i et gasforsyningsområde. Indtast postnummer for det område, du er interesseret i, eller ring til os på tlf. 7789 9000.